alast logo

سرمایه در گردش چیست

سرمایه در گردش چیست

فهرست موضوعات این مقاله:

در این مقاله از سایت شرکت مشاوره و سرمایه گذاری الست گروپ، به این موضوع می پردازیم که سرمایه در گردش چیست؟ با ما باشید.

سرمایه در گردش چیست؟ سرمایه در گردش یک شاخص حیاتی از فعالیت و عملکرد یک شرکت است که مستقیماً بر سودآوری آن تأثیر می گذارد. این نشان دهنده قدرت مالی کسب و کار است و با استفاده از فرمول محاسبه می شود: بدهی های جاری منهای دارایی های جاری برابر با سرمایه در گردش خالص است.

موضوعات زیادی در مبحث سرمایه‌گذاری وجود دارد. یکی از این اصطلاحات، سرمایه در گردش است. به‌عنوان یک سرمایه‌گذار باید بدانید که تحلیل بازار و شرکت‌های موجود برای انتخاب درست و سرمایه‌گذاری سودآور چقدر اهمیت دارد. سرمایه در گردش شناسایی شده، یکی از شاخص‌های مورد استفاده در تحلیل تخصصی و بنیادی است.

اگر بدهی‌های جاری شرکت از دارایی‌های آن بیشتر شود، ممکن است شرکت در پرداخت بدهی کوتاه‌مدت خود با مشکل مواجه شود. بدترین حالت ممکن، ورشکستگی می‌باشد.

اگر نسبت سرمایه در گردش شرکت کاهش یابد، در دراز مدت می‌تواند هشداری باشد که شما را به بررسی عمیق‌تری از وضعیت شرکت سوق دهد. به‌عنوان مثال، ممکن است حجم فروش شرکت کاهش یابد و در نتیجه، مطالبات شرکت کمتر شود. شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری الست گروپ یکی از شرکت‌های معتبری است که سال‌های زيادی به فعالیت در زمینه مشاوره سرمایه‌گذاری مشغول است.

در این مطلب، قصد داریم سرمایه‌گذاری در گردش را به‌طور‌جامع و دقیق مورد بررسی قرار دهیم و به این سؤال پاسخ دهیم که سرمایه در گردش چیست؟ برای کسب آگاهی بیشتر، با کارشناسان شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری الست گروپ تماس بگیرید و با آن‌ها در این زمینه مشورت کنید.

بهترین راه برای حفظ ارزش پول چیست؟

سرمایه در گردش چیست؟

سرمایه در گردش چیست؟
سرمایه در گردش چیست؟

این سرمایه‌گذاری به‌عنوان یک مفهوم کلی در حوزه حسابداری به سرمایه شخصی یا تجاری اطلاق می‌شود. در حقیقت، به پولی که برای امور روزمره مؤسسه استفاده می‌شود، سرمایه در گردش می‌گویند. برای دست‌یابی به توضیحی جامع از مفهوم سرمایه در گردش، ابتدا باید با مفهوم دارایی‌های جاری آشنا شویم. دارایی‌های جاری، دارایی‌هایی هستند که می‌توانند به‌طور‌منطقی، در طول دوره مالی به وجه نقد تبدیل شوند.

وجه نقد متعلق به بخش دارایی‌های جاری است و سرمایه‌گذاری بانکی کوتاه مدت شرکت نیز با هدف تبدیل وجه نقد یا وجه نقد به سرمایه در گردش انجام می‌شود. یکی از مهم‌ترین چالش‌های مدیریت، سودآور کردن شرکت با جریان نقدی کارآمد است.

به عبارت دیگر، سرمایه‌گذاران به شرکت‌هایی اعتماد می‌کنند که سود تدریجی را به حفظ سرمایه در گردش ترجیح داده‌اند و اساساً به شرکت‌هایی که در کوتاه مدت سود خوبی به دست می‌آورند، اما سرمایه در گردش خوبی ندارند، نمی‌توان اعتماد کرد.

محاسبه سرمایه در گردش چیست؟ اهمیت آن در شرکت‌ها

محاسبه سرمایه در گردش چیست؟ اهمیت آن در شرکت‌ها
محاسبه سرمایه در گردش چیست؟ اهمیت آن در شرکت‌ها

درک چرخه سرمایه‌گذاری در گردش و زمان لازم برای تولید یک محصول، برای صاحبان مشاغل مهم است. هر چه چرخه تولید تا تحویل محصولات در یک کسب و کار طولانی‌تر باشد، شرکت زمان بیشتری را بدون سرمایه در گردش و نقدینگی سپری می‌کند و این موضوع می‌تواند شرکت را از انجام تعهدات خود باز دارد.

بنابراین،شناخت کامل اجزای سرمایه در گردش، برای پایداری و بقای یک شرکت ضروری است. فهم این موضوع، به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا جریان نقدی را بهتر مدیریت کنند.

همة کارشناسان مالی و حسابداری معتقدند که عدم مدیریت نقدینگی و بی‌توجهی به سرمایه در گردش منجر به ورشکستگی کسب و کار می‌شود. در نظر گرفتن مقدار و ترکیب بهینه منابع و هزینه‌ها، به مدیریت سرمایه در گردش کمک می‌کند و منجر به رشد کسب و کار می‌شود.

لطفا از پست سرمایه گذاری با سود بالای 30 درصد دیدن کنید.

فرمول سرمایه در گردش چیست؟

فرمول سرمایه در گردش چیست؟
فرمول سرمایه در گردش چیست؟

همان‌طور که می‌دانید، سرمایه در گردش، به‌عنوان معیاری برای شناخت سطح فعالیت و عملکرد شرکت در نظر گرفته می‌شود و اهمیت آن در سود شرکت بدیهی است. عملکرد سرمایه که قدرت مالی کسب و کار را نشان می‌دهد، با فرمولی محاسبه می‌گردد که این فرمول شامل عبارت زیر می‌شود. بدهی‌های جاری – دارایی‌های جاری = سرمایه در گردش خالص.

برای کسب آگاهی بیشتر در این زمینه که سرمایه در گردش چیست، با کارشناسان شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری الست گروپ تماس بگیرید و با آن ها در این زمینه مشورت کنید.

دارایی‌های جاری چیست؟

گفتیم که دارایی‌های جاری، دارایی‌هایی هستند که در طول دوره عملیاتی در یک دوره یک ساله یا چرخه عملیاتی، به وجه نقد تبدیل می‌شوند یا مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در واقع، دارایی‌های جاری، می‌توانند به‌راحتی در مدت زمان کوتاهی به پول نقد تبدیل شوند و این یعنی نقدینگی بالایی دارند. همان‌طور که گفتیم، دارایی‌هایی که می‌توانند در یک سال مالی به وجه نقد تبدیل شوند، دارایی‌های جاری نامیده می‌شوند.

در واقع، این نوع دارایی‌ها نقد‌شوندگی بالایی دارند و شامل وجه نقد، حساب‌های جاری، سرمایه‌گذاری‌های کوتاه مدت، موجودی مواد و کالاهایی هستند که به‌راحتی می‌توان آن‌ها را به وجه نقد تبدیل کرد.

تصور کنید که مقدار زیادی از پول خود را برای خرید سهام کنار می‌گذارید. سهام، اوراق بهاداری با نقد‌شوندگی بالا هستند که در صورت نیاز، به سرعت به پول نقد تبدیل می‌شوند.

این نقدینگی حتی در شرایط عادی بازار نیز امکان‌پذیر است و در هر زمان، می‌توان سهام را به نقد تبدیل کرد. طلا به‌عنوان دارایی اصلی در نظر گرفته می‌شود؛ یعنی، خریدار طلا می‌داند که این کالا قابل فروش است و تقاضا در بازار وجود دارد.

نوع دیگری از دارایی‌های جاری، موجودی کالا و مواد است که شرکت‌ها با فروش آن‌ها، وجه نقد دریافت می‌کنند. برای اطلاع از نقدینگی وجوه، باید به ترازنامه آن‌ها مراجعه نمایید.

سرمایه در گردش خالص چیست؟

به تفاوت دارایی‌های جاری و بدهی‌های جاری، سرمایه در گردش می‌گویند و با محاسبه خالص سرمایه در گردش، شرکت می‌داند که چند درصد از دارایی‌هایش را می‌توان به وجه نقد تبدیل کرد.

به عبارت دیگر، سرمایه در گردش (منهای بدهی‌های جاری از دارایی‌های جاری) صاحبان مشاغل را راهنمایی می‌کند و به این سؤال پاسخ می‌دهد که آیا دارایی‌های جاری برای پوشش بدهی‌ها کافی است یا خیر. اگر نمی‌دانید سرمایه در گردش چیست، می‌توانید با کارشناسان شرکت الست گروپ در زمینه سرمایه‌گذاری مشورت نمایید.

سرمایه در گردش منفی چیست؟

اگر خالص سرمایه در گردش منفی باشد (عددی کمتر از یک)، نشان‌دهنده ضعف شرکت و میزان بالای بدهی در بین دارایی‌ها است. اگر بدهی‌های جاری شرکت به هر دلیلی، از دارایی‌های جاری آن بیشتر شود، ممکن است مانع پرداخت بدهی‌های کوتاه‌مدت شرکت شده و در بدترین حالت، موجب ورشکستگی شرکت شود. در واقع، اگر سرمایه در گردش شرکت در بلندمدت کاهش یابد، لازم است عمیق‌تر به وضعیت شرکت پرداخته شود.. به‌عنوان مثال، اگر حجم فروش یک شرکت کاهش یابد، موجب کاهش مطالبات و حساب‌های دریافتی شرکت نیز می‌شود.

سرمایه در گردش مثبت چیست؟

اما، سرمایه در گردش مثبت (تعداد بیشتر از دو)، به این معنی است که شرکت دارای وجه نقد مازاد است و یک گزینه سرمایه‌گذاری بادوام به حساب می‌آید. سرمایه در گردش در دفاتر مالی خالص، سرمایه در گردش نامیده می‌شود و ارزش پایه و اوراق قرضه آن برای رشد تجارت بین 1.2 تا 2.0 برآورد شده است.

ذکر این نکته ضروری است که بدهی‌ها و دارایی‌های جاری به دلیل نقدینگی پایین، در فرمول سرمایه لحاظ نمی‌شوند. به‌عنوان مثال، اگر می‌خواهید زمین یا خانه خود را برای پرداخت بدهی تان بفروشید، زمان زیادی طول می‌کشد و ممکن است نتوانید بدهی خود را به موقع پرداخت کنید. بنابراین، معادن، مستغلات و سایر دارایی‌های جاری، در محاسبه سرمایه جایی ندارند.

پیشنهاد می کنیم مقاله بهترین نوع طلا برای سرمایه گذاری را مطالعه کنید.

چرا همه باید بدانند که سرمایه در گردش چیست؟

چرا همه باید بدانند که سرمایه در گردش چیست؟
چرا همه باید بدانند که سرمایه در گردش چیست؟

همه افراد باید بدانند که منظور از سرمایه در گردش چیست. سرمایه در گردش برای اطلاع از وضعیت مالی و نقدینگی شرکت بسیار مهم است. یکی از دلایل اصلی که سرمایه‌گذاران جدی و حرفه‌ای تمایل دارند که به مطالعه تراز مالی یک شرکت بپردازند، این است که بدانند شرکت چقدر سرمایه در گردش دارد و وضعیت فعلی آن چگونه است؟

سرمایه در گردش حقایق زیادی در مورد سلامت مالی یک کسب و کار و وضعیت نقدینگی کوتاه مدت آن به شما می‌گوید. این نسبت تقریباً از هر نسبت مالی یا محاسبات ترازنامه دیگری قابل اعتمادتر است؛ زیرا به شما می‌گوید که اگر شرکت از تمام منابع مالی کوتاه‌مدت خود برای پرداخت تمام بدهی‌های کوتاه مدت خود استفاده کند، چه اتفاقی می‌افتد.

علاوه بر این، محاسبه آن، نسبت به سایر محاسبات مالی آسان‌تر است و به‌راحتی می‌توان یک تصویر کلی از شرکت به دست آورد. در صورتی که شرکت نتواند در کوتاه مدت، سود خوبی کسب کند؛ اما سرمایه در گردش آن بالا باشد، می‌توان برای مدت طولانی در آن سرمایه‌گذاری کرد.

در مواردی که در کوتاه‌مدت سود خوبی حاصل می‌شود، اما سرمایه در گردش کم است؛ نباید در بلندمدت سرمایه‌گذاری کرد. دلایل مختل شدن سرمایه‌گذاری در گردش شامل موارد زیر می‌شود.

اگر از تاریخ خاصی برای اندازه‌گیری سرمایه در گردش استفاده کنیم، روند خالص آن ممکن است یک ناهنجاری نامشخص ایجاد کند. دارایی‌های جاری خیلی نقد نیستند و برای بازپرداخت بدهی‌های کوتاه‌مدت چندان مفید به نظر نمی‌رسند. حساب‌های دریافتنی ممکن است برای مدت کوتاهی وصول نشوند و پرداخت‌ها به تأخیر بیفتد.

برای کسب اطلاعات تکمیلی، با کارشناسان شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری الست گروپ در ارتباط باشید.

تأثیر سرمایه در گردش بر کسب و کار چیست؟

سرمایه‌گذاری، گردش عملکرد تجاری و توانایی مالی سازمان را در کوتاه‌مدت نشان می‌دهد. سرمایه در گردش، شاخصی از عملکرد عملیاتی شرکت است. در مواردی که شرکت دارایی‌ها را در ترازنامه افشا می‌کند، از این دارایی‌ها نمی‌توان برای پرداخت تعهدات شرکت استفاده کرد.

بنابراین، اگر عملکرد شرکت خوب نباشد، سرمایه در گردش افزایش می‌یابد. کسب ‌و کارهایی که قادر به پیش‌بینی بحران هستند، می‌توانند با بحران مقابله کرده و راحت‌تر از سایرین از آن عبور کنند.

این امتیاز می‌تواند عاملی برای موفقیت و رشد شرکت در بین رقبای خود باشد. در بهترین حالت، کمبود سرمایه در گردش می‌تواند منجر به فشار مالی بر شرکت، تعدد تأخیر در پرداخت به طلبکاران و تأمین‌کنندگان شود.

همه این موارد در نهایت، باعث کاهش نسبت اعتبار شرکت می‌شود. رتبه اعتباری پایین‌تر به این معنی است که بانک‌ها و بازار سهام به نرخ‌های بهره بالاتری نیاز دارند که می‌تواند در درازمدت باعث زیان مالی قابل‌توجهی برای شرکت شود؛ زیرا، هزینه سرمایه افزایش و درآمدها کاهش می‌یابد. سرمایه در گردش منفی می‌تواند برای برخی مشاغل که گردش مالی بالایی دارند، مفید باشد.

آیا مشاغل خرده‌فروشی نیز نیازمند سرمایه در گردش هستند؟

مشاغل خرده‌فروشی که گردش موجودی زیادی دارند و معاملات خود را به صورت نقدی انجام می‌دهند، به سرمایه در گردش بسیار کمی نیاز دارند. با پولی که به دست می‌آورند، موجودی خود را برای فروش مجدد و کسب درآمد افزایش می‌دهند. در مقابل، شرایط برای شرکت‌هایی مانند تولیدکنندگان ماشین‌آلات سنگین که نیاز به سرمایه زیاد و در دسترس دارند، متفاوت است.

این نوع کسب و کارها محصولات گران‌قیمت را بر اساس پرداخت بلندمدت می‌فروشند. بنابراین، نمی‌توانند به سرعت پول نقد تولید کنند. موجودی ترازنامه آن‌ها معمولاً از ماه‌ها قبل سفارش داده می‌شود؛

بنابراین، می‌توان آن‌ها را زودتر فروخت تا در یک بحران مالی کوتاه‌مدت، پول نقد تولید کند و می‌تواند خیلی دیر فروخته شود. این شرکت ها باید دارایی‌های نقدی مطلوبی برای مدیریت بحران داشته باشند.

اطلاعات بیشتر را از متخصصان شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری الست گروپ کسب نمایید.

نقش سرمایه در گردش چیست؟ در اندازه‌گیری نقدینگی

نقش سرمایه در گردش چیست؟ در اندازه‌گیری نقدینگی
نقش سرمایه در گردش چیست؟ در اندازه‌گیری نقدینگی

سرمایه در گردش معیاری برای سنجش نقدینگی، کارایی عملیاتی و وضعیت مالی شرکت مورد نظر است. در صورت مثبت بودن تفاوت دارایی‌ها و بدهی‌های کوتاه‌مدت، می‌توان انتظار داشت که علاوه بر پرداخت بدهی‌ها، مبلغی نیز برای سایر هزینه‌ها و مخارج احتمالی شرکت وجود داشته باشد و شرکت نیز بتواند از سرمایه‌گذاری حداکثر استفاده را ببرد.

این یعنی فرصت‌هایی برای رشد و سودآوری آن. یعنی اگر دارایی‌های کوتاه‌مدت شرکت کمتر از بدهی‌های کوتاه‌مدت باشد، ممکن است در بازپرداخت بدهی خود دچار مشکل شده و حتی منجر به ورشکستگی شود.

کدام شغل‌ها به سرمایه در گردش نیاز دارند؟

به‌طور‌کلی، مشاغل زنجیره‌ای یا فصلی نسبت به مشاغل سالانه، به سرمایه‌گذاری در گردش بیشتری نیاز دارند. در این نوع تجارت، چه شرکت در حال فعالیت باشد، چه نباشد، پرداخت به‌موقع بدهی‌ها ضروری است. بنابراین، هر چه نقدینگی شرکت در بانک بیشتر باشد، بهتر است. نکته دیگر این که سرمایه در گردش استاندارد در صنایع مختلف متفاوت است؛

زیرا، برخی از صنایع دارای تجهیزات گران‌قیمت یا روش‌های درآمدزایی متفاوتی هستند و با توجه به شرایط آن‌ها باید روش استفاده از سرمایه در گردش متفاوت باشد. مزیت بزرگ دیگر مقایسه این مفاهیم، ​​پیش‌بینی بحران‌های مالی شرکت‌ها است؛ زیرا، حتی شرکتی با منابع مالی متعدد، زمانی که نتواند بدهی خود را پرداخت کند، ورشکست می‌شود.

عوامل تأثیرگذار بر مدیریت سرمایه در گردش چیست؟

عوامل تأثیرگذار بر مدیریت سرمایه در گردش چیست؟
عوامل تأثیرگذار بر مدیریت سرمایه در گردش چیست؟

اطلاعات نامتقارن به هزینه‌های افزایشی تأمین مالی خارجی و سود سهام شرکت‌ها اشاره دارد؛ زیرا، منجر به تضاد منافع بین سهامداران و طلبکاران می‌شود. با توجه به اولویت طلبکاران در هنگام ورشکستگی، این تضاد منافع می‌تواند به مشکل سرمایه‌گذاری ناکافی منجر شود. علاوه بر این، سهامداران، مشتاق انتشار اوراق بدهی جدید هستند که باعث افزایش ریسک و کاهش ارزش بدهی‌های موجود می‌شود.

در نتیجه، طلبکاران به دنبال درجات بالاتری از ریسک‌پذیری هستند. اطلاعات نامتقارن بین سرمایه‌گذاران داخلی و بالقوه خارج از سازمان، منجر به هزینه‌های بالاتر منابع خارجی سرمایه می‌شود و بر اساس تئوری سلسله‌مراتبی، شرکت مجبور است منابع تولید شده داخلی را بر وام‌های جدید و حقوق صاحبان سهام اولویت دهد. شرکت‌هایی با منابع داخلی بالا، دارای سطوح بالاتری از دارایی‌های جاری هستند که ممکن است به هزینه کمتر وجوه سرمایه‌گذاری شده، در سرمایه در گردش این شرکت‌ها نسبت داده شود.

بنابراین، توانایی تولید منابع داخلی که آن را با جریان نقدی اندازه‌گیری می‌کنیم، یکی از عوامل موثر بر مدیریت سرمایه در گردش شرکت است. در ادامه مبحث، به بررسی برخی از این عوامل می پردازیم.

برای کسب آگاهی بیشتر، با کارشناسان شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری الست گروپ تماس حاصل فرمایید.

  • اهرم

هزینه وجوه سرمایه‌گذاری شده در سرمایه در گردش، متعلق به  شرکت‌های بسیار سودآور، ریسک بالاتر را متحمل می‌شود. . در حقیقت، شواهد تجربی نشان می‌دهد که وقتی شرکت‌ها سودآوری خود را افزایش می‌دهند، میزان مدیریت سرمایه کاهش می‌یابد. از این رو، احتمالاً بین نسبت سودآوری و مدیریت سرمایه در گردش، رابطة منفی وجود دارد. اهرم با استفاده از نسبت بدهی به کل دارایی‌ها اندازه‌گیری می‌شود.

  • فرصت‌های رشد

امکان رشد نیز می‌تواند بر مدیریت سرمایه در گردش یک شرکت تأثیر بگذارد. همان‌طور که در مطالعات تجربی مختلف نشان داده شده است، این متغیرها می‌توانند بر اعتبار تجاری و مطالبات شرکت و سرمایه‌گذاری آن‌ها در موجودی کالا تأثیر بگذارند.

نرخ رشد فروش، تأثیر مثبتی بر مدیریت سرمایه در گردش شرکت دارد. شرکت‌هایی با نرخ بهره بالا ممکن است به دو دلیل، نقدینگی پایینی داشته باشند: اولاً، طبق یافته‌ها، شرکت‌های با رشد بالا تمایل دارند از بدهی بیشتری به عنوان منبع سرمایه برای رشد استفاده کنند و دوم، شرکت‌ها ممکن است به مشتریان خود وام بدهند تا فروش خود را گسترش دهند؛ البته در زمانی که تقاضا کم است.

  • اندازه شرکت

اندازه شرکت متغیر دیگری است که بر مدیریت سرمایه در گردش تأثیر می‌گذارد. مطالعه موردی، چنین رابطه مثبتی را بین اندازة شرکت‌های آمریکایی و سرمایه در گردش نشان می‌دهد. با افزایش اندازه شرکت، نیاز به سرمایه در گردش نیز افزایش می‌یابد که ممکن است به این دلیل باشد که هزینه سرمایه مورد استفاده برای سرمایه‌گذاری در سرمایه در گردش، با افزایش اندازه شرکت، با کاهش می‌یابد.

  • میزان عمر شرکت

عمر شرکت بر مدیریت سرمایه در گردش تأثیر می‌گذارد. شرکت‌های قدیمی‌تر معمولاً سرمایه خارجی را راحت‌تر و با شرایط مطلوب‌تری به دست می‌آورند. بنابراین، هزینه سرمایه مورد استفاده برای سرمایه‌گذاری در این شرکت‌ها کمتر است. بنابراین، رابطه‌ای مثبت بین عمر شرکت و مدیریت سرمایه در گردش وجود دارد.

  • دارایی‌های ثابت مادی

زمانی که یک شرکت با منابع محدود مواجه می‌شود، رقابت بین وجوه سرمایه‌گذاری شده در دارایی‌های ثابت و سرمایه در گردش وجود دارد. بنابراین، می‌توان گفت که بین دارایی‌های ثابت و مدیریت سرمایه در گردش شرکت‌ها، رابطة منفی وجود دارد. از سوی دیگر، دارایی‌های نامشهود، عدم تقارن اطلاعاتی بیشتری نسبت به دارایی‌های مشهود ایجاد می‌کنند.

بنابراین، شرکت‌هایی که دارایی بیشتری دارند، با افزایش وجوه مورد نیاز خود برای سرمایه‌گذاری در دارایی‌های جاری، هزینه‌های کمتری خواهند داشت و در این صورت، دارایی‌های ثابت، رابطه مثبتی با مدیریت سرمایه در گردش خواهند داشت.

  • بازده

کارایی شرکت به حجم مدیریت سرمایه در گردش نیز بستگی دارد. مطالعه این مورد، نشان داد که مدیریت سرمایه در گردش و عملکرد شرکت، دارای اثر متقابل هستند. تحقیقات نشان می‌دهد که بازده دارایی‌ها تأثیر منفی بر میزان مدیریت سرمایه در گردش دارد.

این نتیجه‌گیری را می‌توان به دو صورت بیان کرد: اول این‌که، چون شرکت‌های با عملکرد بهتر می‌توانند به‌راحتی، سرمایه خارجی بیشتری را جذب کنند، می‌توانند در سرمایه‌گذاری‌های دیگر با سود بالاتر نیز سرمایه‌گذاری کنند. دوم، شرکت‌هایی که سود بالاتری دارند، به دلیل تسلط بر بازار، در مدیریت سرمایه در گردش بهتر عمل می‌کنند؛ زیرا، قدرت چانه‌زنی بیشتری با تأمین کنندگان و مشتریان دارند. بر این اساس، تغییر دارایی‌ها تأثیر منفی بر مدیریت مالی دارد.

  • صنعت

تغییرات صنعت نیز می‌تواند بر اندازه سیستم مدیریت صندوق تأثیر بگذارد. به خوبی مشخص شده است که سطح مدیریت سرمایه از صنعتی به صنعتی دیگر متفاوت است و این بستگی به ماهیت عملیات هر صنعت دارد. به عنوان مثال، ممکن است لازم باشد سطح بالایی از موجودی در یک صنعت حفظ شود؛ اما لزوم حفظ آن در صنعت دیگری کمتر است.

اطلاعات کامل ‌تر در این زمینه را از متخصصان و کارشناسان شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری الست گروپ دریافت نمایید.

مدیریت سرمایه در گردش چیست؟

مدیریت سرمایه در گردش چیست؟
مدیریت سرمایه در گردش چیست؟

دانستن این‌که سرمایه در گردش چیست و هم‌چنین، آگاهی از نحوه مدیریت آن، بسیار مهم است. کسب و کارهای خوداشتغالی و کوچک، صرف‌نظر از شغل و تعداد کارکنان، باید چرخه سرمایه در گردش شرکت یا زمان تولید کالا و خدمات تا دریافت پرداخت برای آن کالاها و خدمات را کاملاً در نظر داشته باشند.

طولانی بودن این چرخه باعث می‌شود کسب و کار مورد نظر، دوره‌های طولانی‌تری را بدون نقدینگی و سرمایه طی کند و سردرگمی بیشتری در سرمایه‌گذاری یا پرداخت هزینه‌ها و تعهدات شرکت ایجاد کند.

به همین دلیل، شناخت کامل عناصر چرخه سرمایه در گردش، برای بقای یک شرکت بسیار ضروری است که منجر به مدیریت بهتر جریان نقدی شرکت می‌شود. همه سرمایه‌گذاران و کارشناسان کسب و کارهای کوچک، بر این باورند که فقدان یک برنامه مستند و کافی و پیش‌بینی نکردن میزان نقدینگی مورد نیاز، از عوامل اصلی زیان کسب و کارهای کوچک است. در زمینه سرمایه در گردش، می‌توان از راهکارهای متنوع و بهینه برای کمک به رشد شرکت و رسیدن به کسب و کار مورد نظر خود استفاده کرد.

اگر می‌خواهید بدانید که چگونه سرمایه در گردش را به بهترین نحو مدیریت کنید، می‌توانید با کارشناسان شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری الست گروپ که مجرب‌ترین شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری است، مشورت کنید.

عواقب عدم درک تأثیر سرمایه در گردش چیست؟

در ادامه نوشتار سرمایه در گردش چیست، باید ذکر کنیم که در نظر گرفتن عوامل موثر بر مدیریت سرمایه در گردش از اهمیت بالایی برخوردار است. در عمل، یکی از مهم‌ترین مسائل در یک سازمان، مدیریت سرمایه در گردش است. بسیاری از مدیران مالی برای شناسایی محرک‌های مدیریت سرمایه در گردش و سطح مناسب سرمایه در گردش تلاش می‌کنند.

عدم درک اثرات الزامات سرمایه در گردش بر سودآوری، عدم شفافیت در مورد تعیین مدیریت سرمایه در گردش و ناتوانی مدیریت در برنامه‌ریزی و کنترل اجزای مدیریت سرمایه در گردش، منجر به عدم سودآوری و ورشکستگی می‌شود.

بسیاری از شکست‌های تجاری ناشی از ناتوانی مدیران مالی در برنامه‌ریزی هم‌چنین، مدیریت دارایی‌ها و بدهی‌های جاری شرکت‌هایشان است. شرکت‌ها می‌توانند با درک نقش و محرک‌های سرمایه در گردش، ریسک را کاهش دهند و عملکرد کلی را بهبود بخشند. بنابراین، شناخت اجزای سرمایه در گردش برای داشتن سطح بالایی از آن مهم است.

نسبت سرمایه در گردش چیست؟

نسبت سرمایه در گردش چیست؟
نسبت سرمایه در گردش چیست؟

لذا نسبت سرمایه در گردش از تقسیم دارایی‌های جاری شرکت بر بدهی‌های جاری آن محاسبه می‌شود. عدد به دست آمده از این نسبت در واقع، نشان‌دهنده سلامت نسبی شرکت و کسب و کار مربوطه است.

عدد حاصل نسبت سرمایه در گردش است و اگر این نسبت بین 2/1 تا 2 باشد، به این معنی است که شرکت نقدینگی لازم برای بازپرداخت بدهی‌هایش را دارد. اگر نسبت سرمایه در گردش شرکتی زیر 1 باشد، به این معنی است که شرکت، سرمایه در گردش منفی دارد و بعید است که بتواند بدهی‌هایش را پرداخت کند.

اگر این نسبت بالای 2 باشد، به این معنی است که شرکت، نقدینگی کافی برای سرمایه‌گذاری در سایر بخش‌ها را دارد. البته، باید توجه داشت که نسبت سرمایه بالاتر از 2 همیشه نشانه خوبی نیست.

زیرا نشان‌دهنده بزرگ بودن سهام یا عدم سرمایه‌گذاری شرکت مورد نظر است. اکثر کارشناسان این حوزه معتقدند که نسبت سرمایه در گردش 2.1 به 2 برای شرکت‌ها قابل قبول است.

به جز سرمایه در گردش، چه چیزهایی را می‌توانیم به عنوان سرمایه یا بدهی‌های جاری در نظر بگیریم؟

هر شرکتی درآمد و تعهدات خود را دارد؛ بنابراین، برای محاسبه سرمایه در گردش هر شرکت باید بدانید که شرکت در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کند. این فعالیت را در تمام ابعاد آن دنبال کنید.

منظور این است که اگر در بخش تولید باشید، چه در بخش سرمایه‌گذاری و چه در بخش فروش محصول، همه‌چیز را می‌دانید. البته باز هم متذکر می‌شویم که اصول شرکت‌ها با هم متفاوت هستند و هر مورد باید بررسی شود.

بعد از این‌که فرصت‌های مختلف شرکت را شناسایی کردید، هزینه‌های احتمالی آن را محاسبه نمایید و در نهایت، مطمئن شوید که آیا سودآور است؟ یا با سرمایه‌اش می‍خواهد چه کند. به‌عنوان مثال، یک شرکت تولید فولاد با نماد تجاری شناخته شده، در سال 1397 تلاش کرد تا ارزش سرمایه ناخالص خود را افزایش دهد.

البته به گونه‌ای که سرمایه شرکت قابل انحلال باشد. بنابراین، به فکر عرضه بیشتر افتاد. یعنی، معادن برای تولید فولاد؛ در نتیجه در سال 1399 سرمایه اولیه خود را افزایش داد؛ سپس، باقیمانده سهام خود را که به صورت حق تقدم بود، مجدداً به حراج گذاشت. در نهایت، شرکت سرمایه دریافتی در سال جاری یعنی، سال 1400 را به خرید معدن جدید اختصاص داد.

این چند جمله کوتاه، سادگی این راه را نشان نمی‌دهد، بلکه راهی بود که سه سال متوالی پیموده شد و تنها با استفاده از علم در قالب همین چند جمله کوتاه ظاهر شد. بنابراین، وقتی سؤالی دارید که سرمایه در گردش چیست، برای پاسخ باید به منابع زیادی مراجعه کنید تا در نهایت، بتوانید دقیقاً بدانید که تصمیمات احتمالی شرکت چیست. اما، ممکن است بپرسید چرا چنین چیزی ممکن است؟ آیا تصمیم‌گیری پس از تلاش بسیار صحیح است؟

این احتمال به این دلیل است که اگر هیئت مدیره شرکت تصمیم خود را تغییر دهد یا شرایط سیاسی و اقتصادی کشور تغییر کند، نباید تعجب کنیم. در این خصوص، لازم است که از متخصصان شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری الست گروپ، مشاوره بگیرید.

نتیجه‌گیری درباره سرمایه در گردش چیست؟

نتیجه‌گیری درباره سرمایه در گردش چیست؟
نتیجه‌گیری درباره سرمایه در گردش چیست؟

سرمایه در گردش، یکی از عوامل بسیار مهمی است که از طریق نظارت و کنترل به‌راحتی می‌توان به سودآوری سهام یک شرکت پی برد. زیرا، سرمایه در گردش به‌طور‌مستقیم بر سودآوری شرکت و میزان تولید آن تأثیر می‌گذارد و در نهایت، برای کسب سود بسیار مؤثر است.

بنابراین، یکی از موارد مهمی که قبل از خرید سهم باید در نظر گرفت، بحث سرمایه در گردش و محاسبه آن است. برای محاسبه سرمایه در گردش باید خالص دارایی‌ها و خالص بدهی‌های شرکت در نظر گرفته شود.

در واقع، نام دیگر سرمایه، پول است و سرمایه در گردش به پولی گفته می‌شود که شرکت در بانک، سپرده‌گذاری کرده است تا در صورت نیاز، سریعاً به وجه نقد تبدیل شود و با آن بتواند امور روزمره خود را انجام دهد و آن را نشان می‌دهد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص توصیه می‌کنیم با کارشناسان و مشاوران شرکت مشاوره و سرمایه‌گذاری الست گروپ مشورت نمایید.

سؤالات متداول: سرمایه در گردش چیست؟

سرمایه در گردش چیست؟

سرمایه در گردش، یک معیار مالی اساسی است که توانایی شرکت در انجام تعهدات مالی کوتاه‌مدت خود را در حین انجام مؤثر عملیات روزانه می‌سنجد. این شاخص کلیدی از نقدینگی و سلامت مالی یک شرکت است.

چرا سرمایه در گردش مهم است؟

سرمایه در گردش به دلایل مختلفی ضروری است. در درجه اول، به این دلیل که منعکس‌کننده ثبات مالی کوتاه‌مدت و کارایی عملیاتی یک شرکت است. در این‌جا دلیل مهم بودن آن است:

  • سرمایه در گردش تضمین می‌کند که یک شرکت می‌تواند تأمین کنندگان، کارکنان و سایر بدهی‌های کوتاه‌مدت خود را به موقع پرداخت و روابط تجاری خوبی را حفظ کند.
  • این به یک شرکت اجازه می‌دهد تا از فرصت‌هایی مانند سرمایه‌گذاری در رشد یا استفاده از تخفیف‌های تأمین‌کنندگان استفاده کند.
  • سرمایه‌گذاران و اعتباردهندگان اغلب از سرمایه در گردش به عنوان شاخصی برای سلامت مالی شرکت استفاده می‌کنند که بر توانایی آن برای تأمین منابع مالی یا جذب سرمایه تأثیر می گذارد.
سرمایه در گردش چگونه محاسبه می‌شود؟

محاسبه سرمایه در گردش یک فرآیند ساده است. برای یافتن سرمایه در گردش شرکت خود، باید از فرمول زیر استفاده کنید:

بدهی‌های جاری – دارایی‌های جاری = سرمایه در گردش خالص

سرمایه در گردش مثبت چه چیزی را نشان می‌دهد؟

سرمایه در گردش مثبت، به این معنی است که یک شرکت دارایی‌های جاری بیشتری، نسبت به بدهی‌های جاری دارد. این چند پیامد دارد:

  • این شرکت در موقعیت مالی قوی، برای پوشش تعهدات کوتاه‌مدت و هزینه‌های عملیاتی خود قرار دارد.
  • می‌تواند از فرصت‌های رشد استفاده کند، در پروژه‌های جدید سرمایه‌گذاری نماید یا عملیات خود را گسترش دهد.
  • سرمایه در گردش مثبت اغلب به عنوان نشانه‌ای از ثبات مالی تلقی می‌شود که می‌تواند سرمایه‌گذاران را جذب کند و اعتبار شرکت را بهبود بخشد.
سرمایه در گردش منفی چه چیزی را نشان می‌دهد؟

برعکس، سرمایه در گردش منفی نشان می‌دهد که بدهی‌های جاری یک شرکت از دارایی‌های جاری آن بیشتر است. در این‌جا به معنای این است:

  • شرکت ممکن است در انجام تعهدات مالی کوتاه‌مدت خود مانند پرداخت به تأمین‌کنندگان یا پرداخت  هزینه‌های فوری دچار مشکل شود.
  • ممکن است برای پر کردن شکاف بین دارایی‌ها و بدهی‌ها به تأمین مالی خارجی یا وام‌های کوتاه‌مدت متکی باشد.
  • سرمایه در گردش منفی پایدار، می‌تواند یک علامت هشداردهنده از ناراحتی مالی بالقوه باشد که نیاز به مدیریت دقیق و تجدید ساختار مالی دارد.
چگونه یک شرکت می‌تواند سرمایه در گردش خود را بهبود بخشد؟

حفظ سرمایه در گردش سالم برای ثبات مالی یک شرکت ضروری است. در این‌جا چند استراتژی برای بهبود سرمایه در گردش آورده شده است:

  • ساده کردن حساب‌های دریافتی: تسریع در جمع‌آوری پرداخت‌های معوق از مشتریان برای افزایش جریان نقدی.
  • موجودی را به‌طور‌مؤثر، مدیریت کنید: برای آزاد کردن سرمایه و به حداقل رساندن هزینه‌های حمل، موجودی اضافی را کاهش دهید.
  • مذاکره در مورد شرایط پرداخت مطلوب: برای حفظ وجه نقد و بهبود نقدینگی، شرایط پرداخت را با تأمین‌کنندگان تمدید کنید.
رابطه بین سرمایه در گردش و جریان نقدی چیست؟

سرمایه در گردش و جریان نقدی ارتباط نزدیکی با هم دارند؛ آن‌ها جنبه‌های مختلفی از سلامت مالی یک شرکت را نشان می‌دهند. این اتصال است:

  • سرمایه در گردش بر نقدشوندگی دارایی‌ها و بدهی‌های جاری در یک مقطع زمانی خاص تمرکز دارد.
  • از سوی دیگر، جریان نقدی حرکت نقدینگی به داخل و خارج یک شرکت را در طی یک دوره، از جمله فعالیت‌های عملیاتی، سرمایه‌گذاری و تأمین مالی دنبال می‌کند.
  • در‌حالی‌که سرمایه در گردش، تصویری فوری از سلامت مالی کوتاه‌مدت را نشان می دهد، جریان نقدی نمای جامع‌تری از عملکرد مالی کلی یک شرکت را ارائه می‌دهد.
آیا سرمایه در گردش، همان سرمایه در گردش خالص است؟

خیر، سرمایه در گردش و سرمایه در گردش خالص، مرتبط هستند؛ اما، یکسان نیستند. خالص سرمایه در گردش یک معیار دقیق‌تر است که فقط دارایی‌های نقدی موجود برای پوشش بدهی‌های کوتاه‌مدت را در نظر می‌گیرد.

خالص سرمایه در گردش با کم کردن وجه نقد، حساب‌های دریافتی و موجودی کالا از بدهی‌های جاری محاسبه می‌شود.

این تصویر واضح‌تری از نقدینگی فوری شرکت ارائه می‌دهد، به استثنای دارایی‌هایی که ممکن است به‌راحتی قابل تبدیل به پول نقد نباشند.

هر دو سرمایه در گردش و سرمایه در گردش خالص، شاخص های ارزشمندی هستند، اما سرمایه در گردش خالص ارزیابی دقیق‌تری از سلامت مالی کوتاه مدت ارائه می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تهران، خیابان جردن، خیابان ناهید غربی، پلاک ۵۶، ساختمان اداری ناهید، طبقه همکف، واحد ۵۸
شرکت افق بین الملل یاسمین (الست گروپ)

الست گروپ با بیش از 100 همکار تجاری در بیش از 100 کشور دنیا همراه شما خواهد بود.

alast-invest